onsdag den 10. september 2014

Innovationsslagen

Innovationsslangen



"Innovationsslangen, er en model for en struktureret innovationsproces, der sikrer reel brugerindsigt og -involvering i udviklingsprocessen. Innovationsprocessen er en iterativ proces, hvor det er vigtigt i nogle faser at åbne helt op for nye input – være nysgerrig, glemme alle konventioner, de økonomiske, fysiske og rationelle begrænsninger mv. for i de efterfølgende faser at snævre ind og konkretisere: hvad er der behov for/hvad skal der satses på? Netop som den grafiske illustration af Innovationsslangen viser. Filosofien er, at det altid er lettere at trække fantastiske drømme ned til virkelighed end at puste små ting op! Hvis processen skal give reel værdi, skal resultatet være muligt at producere/skabe/gennemføre. Derfor er indsnævringen lige så vigtig som den åbne proces." (2, p. 4)

Dette redskab bruger vi hele vejen i gennem, og vi skal gennemgå de 5 faser, som er...
1. Fastsætte ambitionsniveau
2. "Innovation begins with an eye", research
3. Kategorisering og analyse
4. Konceptudvikling og design
5. Test og prototyping
(2, p. 5)

I fase 1 skal vi finde ud af, hvad ambitionsniveauet er, og hvad vi forventer af projektet. Vi skal finde ud af, hvilke områder vi vil fokusere på, samt hvilket niveau vi vil interagere på. Vi har lavet mindmap for at få styr på tanker og ideer omkring vores case.

I fase 2 skal vi undersøge og "opleve med egne øjne". Vi skal indsamle data, og derfor har vi lavet et spørgeskema, som vi vil bruge til interview i den nærmeste fremtid. Vi undersøger eksisterende muligheder og tilbud til borgere og patienter med borderline, diabetes, samt spiseforstyrrelser.

I fase 3 skal vi samle og analysere vores data fra research-fasen. Vi sammenkobler relevante data med teori og konkretiserer problemet for at hjælpe borderline patienter/borgere med diabetes og spiseforstyrrelser bedst muligt.

I fase 4 vil vi bygge videre på løsningsforslag samt ideer som udspringer fra fase 3.

I fase 5 vil vi teste de udarbejdede løsningsforslag i praksis ved at formidle vores blog. Når vi tester vores løsningsforslag tidligt, kan vi inden for kort tid få feedback, så vi kan stille os kritisk til vores proces og produkt.  
(2, p.7-11)









Ingen kommentarer:

Send en kommentar